Ένα από τα πιο σοβαρά περιβαλλοντικά ατυχήματα συνέβη στον Ευβοϊκό κόλπο το Σεπτέμβρη του 2000 με τη βύθιση του Euroblaker X ανοιχτά στο Λευκαντί Ευβοίας.
Στις 28 Αυγούστου του 2000 το χωρητικότητας 35000 τόνων EUROBALKER X, της Silver Line Maritine Corporation Monrovia/Liberia, με σημαία Καμπότζης, είχε καταπλεύσει στη Χαλκίδα, προερχόμενο από την Τουρκία και με προορισμό την Αίγυπτο. Το πλοίο βρισκόταν αγκυροβολημένο στο Λευκαντί Χαλκίδας όπου την 1η Σεπτεμβρίου 2000 ολοκληρώνοντας τη φόρτωση 32.031 τόνων τσιμέντου από τα ΤΣΙΜΕΝΤΑ ΧΑΛΚΙΔΟΣ στις 8:30 το πρωί ξεκίνησε με προορισμό την Αίγυπτο. Λίγο μετά και συγκεκριμένα στις 10:20 συνέβη το ατύχημα που είχε σαν αποτέλεσμα να κοπεί το πλοίο στα δύο ανοικτά από το Λευκαντί Ευβοίας, προκαλώντας τεράστια ρύπανση των νερών του Ευβοϊκού.
Ιστορικό του πλοίου
Eurobulker X, πλοίο τύπου Bulk Carrier (πρώην Matumba, πρώην Alangos, πρώην Galea) με σημαία Καμπότζης, ολικής χωρητικότητας 19916 κόρων, και καθ. 13780 κόρων, μεταφορικής ικανότητας 35264 τόνων, μήκους 196 μέτρων, ναυπηγήσεως του 1974 στα Ισπανικά ναυπηγεία Astilleros Espanoles της Σεβίλλης, κινούμενο με μηχανή Sulzer 11,500 BHP.
Το πλοίο άνηκε στον όμιλο του Έλληνα εφοπλιστή Σταύρου Ηλία, αποκτηθέν το Φεβρουάριο του 1998 από την εταιρία Medway (Δ. Δελαπόρτας Θ. Γιαννούτσος) στην οποία ανήκε από το 1994 μέχρι το 1998 με το όνομα Matumba, ενώ με το ίδιο όνομα άνηκε προηγουμένως από το 1992-1994 στον εφοπλιστή Μούσκα. Το 1998, ο τελευταίος πλοιοκτήτης το μετονόμασε από Matumba σε Eurobulker X.
Το πλοίο ήταν επανδρωμένο με αλλοδαπό πλήρωμα εκτός του Έλληνα Υποπ/ρχου Νικολ. Πανταζή. Κατά τη διάρκεια του ναυαγίου ένας Ουκρανός έχασε τη ζωή του ενώ άλλα τέσσερα μέλη του πληρώματος τραυματίστηκαν.
Οι συνέπειες του ναυαγίου
Οι συνέπειες από το ναυάγιο, ήταν άμεσα ορατές, καθώς τα πετρέλαια του κατέκλυσαν τις γύρω ακτές, ακόμα και αν ενεργοποιήθηκαν άμεσα οι υπηρεσίες και τα συνεργεία για να σφραγίσουν τις δεξαμενές του, γλιτώνοντας το περιβάλλον από ακόμα μεγαλύτερη ζημιά.
Η ρύπανση των γύρω ακτών του Ευβοϊκού προκλήθηκε από τη διαρροή περίπου 700 τόνων πετρελαίου και λιπαντικών που υπήρχαν στις δεξαμενές του πλοίου. Παρά τις προσπάθειες των λιμεναρχείων Χαλκίδας και Ωρωπού η πετρελαιοκηλίδα έφτασε στις ακτές και έπληξε τις περιοχές Λευκαντί, Χαλκούτσι, Αυλίδα, Δήλεσι και Ωρωπό.
Από τις εφημερίδες εκείνων των ημερών διαβάζουμε:
«Το μαύρο αντικατέστησε το μπλε, η πίσσα μπερδεύτηκε με το βότσαλο και την άμμο, δημιουργώντας ένα τοξικό μείγμα που πυροδοτεί τη θλίψη και την αγανάκτηση των κατοίκων της Εύβοιας και της Βοιωτίας. Οι πάπιες και οι αλκυόνες βουτηγμένες στο κατράμι, η θάλασσα ξερνάει νεκρά αφρόψαρα , οι κάτοικοι της περιοχής περιφέρονται στις παραλίες με πισσωμένα κορμιά προσπαθώντας να καθαρίσουν τις ακτές, οι παραθεριστές φεύγουν πανικόβλητοι , ενώ οι βάρκες των ψαράδων βάφονται στα μαύρα. Εικόνες θανάτου που προϊδεάζουν για τη μακρόσυρτη επούλωση της πληγής».
Πάνω από ένα χρόνο κράτησε η ρύπανση στις ακτές , όσο για τη «βαθύτερη» ρύπανση και επίπτωση στο θαλάσσιο περιβάλλον και οικοσύστημα της περιοχής κανείς δε μπορεί να πει με σιγουριά αν το πρόβλημα έχει σήμερα εξαλειφθεί.
Κατάδυση στο ναυάγιο
Κατάδυση στο ναυάγιο πραγματοποίησε το Σάββατο 1η Αυγούστου 2015 η ομάδα του Γιώργου Μοναστήρογλου Thalassa Diving School μαζί με τον τοπικό σύμβουλο του Μύτικα Πάνο Αγιαννίτη χαρίζοντας μας όπως είναι φυσικό υπέροχα πλάνα τα οποία και παραχώρησαν στο Eviaportal.gr, ενώ σύντομα θα πραγματοποιήσουν ακόμα μία κατάδυση στο εσωτερικό του πλοίου.
Ακολουθείστε μας στο Google News