Γράφει η Ιωάννα Σ. Δαριβέρη, Δικηγόρος – Δημοτική Σύμβουλος Δήμου Χαλκιδέων.

Εδώ και δεκαετίες η είσοδος στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αποτελεί «κύριο στόχο» κάθε Ελληνικής οικογένειας. Είναι όμως αυτό στόχος ή καλύτερο θα ήταν να σπουδάσει σε κάποιο πανεπιστήμιο του εξωτερικού; Για να απαντήσουμε στο ερώτημα αυτό θα πρέπει να συγκρίνουμε την παρούσα κατάσταση της Παιδείας της Χώρας μας με αυτή της Μ. Βρετανίας για παράδειγμα.

Στη σύγκριση αυτή θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη τα παρακάτω όπως: Η Διάρκεια σπουδών, το Κόστος μέχρι την εισαγωγή, Το συνολικό κόστος, Η Ευκολία εισαγωγής, Ευκολία επιλογής ειδικότητας, Αγγλική γλώσσα, Φοιτητική εστία, Υποδομή εστιών, Υποδομή και εγκαταστάσεις, Σύστημα εκπαίδευσης, Ευελιξία σπουδών, Βιοτικό επίπεδο, Σύστημα αξιολόγησης, Υγειονομική περίθαλψη φοιτητών, Γραφείο επαγγελματικού προσδιορισμού και συμβουλευτικής, Διαθεσιμότητα τεχνολογίας & Η/Υ, ακόμα και η Εμπειρία διεθνούς επιπέδου με προοπτικές όχι μόνον στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό. Ακόμα στην Αγγλία το πτυχίο είναι 3 χρόνια και λέγεται Bachelor ενώ σε ένα διάστημα τεσσάρων χρόνων συνήθως η πλειοψηφία παίρνει και Master.

Αντίθετα στην Ελλάδα, υπάρχουν καταλήψεις, απεργίες, αδιαθεσία των καθηγητών και πολλά άλλα με αποτέλεσμα να καθυστερούν οι σπουδές των φοιτητών. Αν όλα πάνε καλά οι σπουδές είναι το ελάχιστο 4-5 χρόνια(εξαρτάται το πανεπιστημιακό ίδρυμα όπου βρίσκεται ο φοιτητής) ενώ για το Master είναι 5-7 χρόνια! Επομένως τι θα κάνει στ’ αλήθεια ο σύγχρονος φοιτητής στην Ελλάδα ?

Το εκπαιδευτικό μας σύστημα πρέπει να προσαρμοστεί στη σημερινή εποχή, ίσως και στα Αγγλικά δεδομένα. Οι Φοιτητές αποτελούν το επίκεντρο του ενδιαφέροντος και πρέπει να προετοιμαστούν για τον διεθνή ανταγωνισμό και όχι τον στενό ελληνικό μόνον χώρο. Πρέπει στη χώρα μας να εμβαθύνουμε στον τρόπο μάθησης και όχι στις στρογγυλεμένες και καλό διατυπωμένες με παπαγαλίες. Να εμβαθύνουμε στην ελληνική γλώσσα στη βαθιά αγάπη για τη χώρα μας στην ιστορία μας που θα μας συντροφεύει σε κάθε βήμα μαθαίνοντας μας να επιχειρηματολογούμε να αξιολογούμε και να αυτοαξιολογούμαστε.

Τα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα όπως και αυτό της Αγγλίας, προάγουν μία τεχνοκρατική εκπαίδευση. Οι σημερινοί Φοιτητές στην Ελλάδα, είναι εγκλωβισμένοι σε ένα σύστημα που μόνο άγχος κούραση και αδιαφορία προκαλεί, με αποτέλεσμα να εγκλωβίζεται η αστείρευτη διάθεση. Χρειαζόμαστε την Ανώτατη Παιδεία με ένα περιβάλλον δημιουργικό ελεύθερο με νέες ιδέες και νέες προσεγγίσεις ένα ουσιαστικά ακαδημαϊκό περιβάλλον που θα καλλιεργεί ατομικές δεξιότητες δημιουργώντας δυνατές προσωπικότητες και όχι ανέργους πτυχιούχους των ελληνικών Πανεπιστημίων.