Την ανάγκη να μην γίνει η κρίση του κορονοϊού αφορμή για να διακοπεί η αναπτυξιακή πορεία των ελληνικών πτηνοτροφικών επιχειρήσεων αλλά και να στηριχθούν οι Έλληνες εκτροφείς, οι οποίοι δυσκολεύονται σήμερα να διαθέσουν έως και το 60% της παραγωγής τους, υπογραμμίζει ο Θάνος Αγγελάκης, Πρόεδρος της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Πτηνοτροφίας και Διευθύνων Σύμβουλος της Αγγελάκης ΑΕ, στην συνέντευξη που παραχώρησε στο ypaithros.gr.

1.Η κρίση του κορονοϊού πόσο έχει αλλάξει την αγορά; Έχουν επηρεαστεί και πώς οι πωλήσεις από το κλείσιμο των καταστημάτων εστίασης;

Οι έκτακτες συνθήκες στις οποίες καλούνται όλοι οι Έλληνες να ανταπεξέλθουν, επηρεάζουν, όπως είναι φυσικό, και τον κλάδο της πτηνοτροφίας.
Η αναστολή της λειτουργίας των καταστημάτων εστίασης και γενικότερα η ύφεση που αναμένεται στον τομέα του τουρισμού, προβληματίζει το σύνολο των επιχειρήσεων του κλάδου, επηρεάζοντας τις πωλήσεις και τον προγραμματισμό.

Η Ε.Δ.Ο.Πτ., σε συνεργασία με τα μέλη της, έχει συλλέξει στοιχεία σχετικά με την επίδραση της πανδημίας στις πωλήσεις του κλάδου. Ήδη από την ανακοίνωση των μέτρων, εμφανίστηκε μείωση στον όγκο των πωλήσεων, στον τομέα του HORECA, η οποία σε ορισμένες πτηνοτροφικές επιχειρήσεις έφτασε το 40%. Όπως γίνεται αντιληπτό, μία τέτοια πτώση στον όγκο των πωλήσεων θα επηρεάσει το σύνολο της αλυσίδας αξίας, φτάνοντας μέχρι τον παραγωγό.
Επιπλέον, ο μειωμένος όγκος των διακινούμενων προϊόντων, λόγω αναστολής της λειτουργίας των καταστημάτων εστίασης, οδηγεί και σε αύξηση του κόστους των πωλήσεων, προκαλώντας πρόσθετα προβλήματα.

2. Τα μέτρα που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση της κρίσης επηρεάζουν τον κλάδο και πώς;

Αν και αρχικά, οι ΚΑΔ του κλάδου δεν είχαν συμπεριληφθεί στους ενισχυόμενους, στη συνέχεια υπήρξε μέριμνα για τις πτηνοτροφικές επιχειρήσεις μεταποίηση-ζωοτροφές. Εντούτοις, μέχρι σήμερα η πρωτογενής παραγωγή, δηλαδή η εκτροφή κοτόπουλου δεν έχει συμπεριληφθεί στις πληττόμενες επιχειρήσεις καθώς το Υπουργείο θεωρεί ότι δεν έχει ανασταλεί η λειτουργία τους. Αυτό που δεν έχει γίνει αντιληπτό, είναι ότι ο κλάδος της πτηνοτροφίας βασίζεται στον Έλληνα παραγωγό, ο οποίος για να παραμείνει βιώσιμος πρέπει να στηριχθεί.

Σήμερα, λόγω της μείωσης των πωλήσεων, ο Έλληνας πτηνοτρόφος αδυνατεί να διαθέσει το 40-60% από τα εκτρεφόμενα κοτόπουλα, καθώς μειώνεται ο όγκος των σφάγειων λόγω της μειωμένης ζήτησης. Αυτό αναμένεται να οδηγήσει σε ζημίες τις εκμεταλλεύσεις, οι οποίες θα δυσκολευτούν να επανέλθουν μετά το πέρας της κρίσης, όταν εκτός από την οικονομική ζημιά, θα κληθούν να καταβάλουν και το κόστος των νέων εκτροφών.
Σε κάθε περίπτωση, οφείλω να αναγνωρίσω ότι από την πρώτη στιγμή υπήρξε θετική ανταπόκριση και καλή διάθεση συνεργασίας εκ μέρους του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης, κ. Βορίδη ώστε να συζητήσει μαζί μας τα ζητήματα που προέκυψαν στον κλάδο, λόγω του κορωνοϊού και να εξετάσει τις προτεινόμενες, από πλευράς μας, λύσεις.

3. Όσον αφορά στο πάγωμα των επιταγών επηρεάζει τον κλάδο;

Οι εταιρείες του κλάδου οι οποίες έχουν ανοιχτή γραμμή χρηματοδότησης από τις τράπεζες (πλαφόν) για την εξυπηρέτηση των επιταγών τους, δεν επηρεάστηκαν από το συγκεκριμένο μέτρο. Υπάρχει όμως, μία μερίδα επιχειρήσεων η οποία διατηρεί τις επιταγές πελατών της με συνέπεια να υπάρχει σοβαρό πρόβλημα λόγω του κορονοϊού. Στην περίπτωση αυτή το πάγωμα των επιταγών λειτούργησε ευεργετικά.
Στο πλαίσιο των προτάσεων που κάναμε προς το Υπ.Α.Α.Τ, συμπεριλαμβάνεται και η ενίσχυση του συγκεκριμένου μέτρου με συμπληρωματικές ενέργειες από πλευράς πολιτείας, όπως η έκδοση χρηματοδοτικών – τραπεζικών προϊόντων με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου που θα λειτουργήσουν αντισταθμιστικά έναντι των πιέσεων που ασκούν οι διεθνείς προμηθευτές προς τις ελληνικές πτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις. Προσφάτως, ο Υπουργός Ανάπτυξης, κος Γεωργιάδης, μας προϊδέασε για την ανακοίνωση νέων μέτρων στήριξης της ελληνικής οικονομίας, τα οποία αναμένουμε με ενδιαφέρον.

4. Η τακτική των προσφορών από την πλευρά των σούπερ μάρκετ παρουσιάζεται ως επιβεβλημένη τακτική προκειμένου να αντιμετωπιστεί το κόστος των προϊόντων που αναμένεται να λήξουν. Ποια είναι η θέση σας για αυτή την πολιτική;

Η προσέλκυση των καταναλωτών με εργαλεία μάρκετινγκ τα οποία στηρίζονται στη χάραξη εκπτωτικής πολιτικής, αποτελεί διεθνή πρακτική που εφαρμόζεται και στη χώρα μας.

Ως άνθρωποι, είτε στεκόμαστε στην πλευρά του καταναλωτή, είτε των επιχειρήσεων έχουμε ευθύνη απέναντι στον συνάνθρωπό μας και στο περιβάλλον. Στο πλαίσιο αυτό, κάθε πρακτική διαχείρισης της τροφής, η οποία βοηθάει στην διάθεσή της και μειώνει τον όγκο των τροφίμων που καταστρέφονται, ως αδιάθετα, μας βρίσκει σύμφωνους.

5. Το κόστος παραγωγής σε σχέση με τις τιμές των δημητριακών πως έχει διαμορφωθεί;

Το κόστος παραγωγής, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, έχει αυξηθεί σημαντικά και οι λόγοι έχουν να κάνουν με τα προβλήματα στη μεταφορά φορτίων ζωοτροφών, παγκοσμίως. Ενδεικτικά αναφέρω την αναστολή της λειτουργίας ορισμένων λιμανιών της Κεντρικής Αμερικής, από όπου διακινείται ο μεγαλύτερος όγκος σε σόγια παγκοσμίως, ενώ προσφάτως ανακοινώθηκε άρση των εξαγωγών σίτου από Ρουμανία και Ρωσία. Επιπλέον, τα φορτία παραμένουν στα πλοία έως και 14 μέρες λόγω της καραντίνας με αποτέλεσμα οι ελλείψεις σε ζωοτροφές να είναι σημαντικές. Όλη αυτή η κατάσταση έχει οδηγήσει σε αύξηση του κόστους των Α΄ υλών και συνεπώς της παραγωγής.

6. Η οικονομική κατάσταση των επιχειρήσεων του κλάδου ποια θα λέγατε ότι ήταν πριν την εκδήλωση της πανδημίας;

Ο κλάδος πριν την πανδημία ήταν ιδιαίτερα ενεργός, με πολλές από τις επιχειρήσεις να προγραμματίζουν και να υλοποιούν σημαντικές επενδύσεις. Παράλληλα καταγράφεται αύξηση της παραγωγικότητας και της παραγωγής, όπως αποτυπώνεται και στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ., της τελευταίας τριετίας.
Τα προηγούμενα συνοδεύονται από αύξηση των πωλήσεων την τελευταία τριετία, οπότε γενικά θεωρώ ότι ο κλάδος διαγράφει μία θετική, με πολύ καλές προοπτικές στο άμεσο μέλλον. Αυτή η εικόνα του κλάδου αποτελεί έναν πρόσθετο λόγο ώστε να στηρίξει η πολιτεία την ελληνική πτηνοτροφία, ώστε να μην ανακοπεί αυτή η πορεία ανάπτυξης, λόγω κορωνοϊού.

7. Η συγκρότηση και η αναγνώριση της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης πτηνοτροφίας Ελλάδος, τι σημαίνει για τον κλάδο;

Η Ε.Δ.Ο.Πτ. αποτελεί την έκφραση της ανάγκης των φορέων του κλάδου της πτηνοτροφίας για συλλογική εκπροσώπηση, σε μία πολλή σημαντική περίοδο για τον πρωτογενή τομέα στην Ελλάδα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Έχοντας την εμπειρία της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου, είναι πλέον αντιληπτό, από το μεγαλύτερο μέρος των επιχειρήσεων του κλάδου, ότι η εκπροσώπηση στα κέντρα λήψης των αποφάσεων είναι επιβεβλημένη, αν θέλουμε η ελληνική πτηνοτροφία να συνεχίσει να αναπτύσσεται και να εμφανίζει επάρκεια. Όπως αντιλαμβάνεστε η εκπροσώπησή μας θα είναι συντονισμένη και θα στηρίζεται σε τεχνοκρατικά κριτήρια, με γνώμονα την βελτίωση του κλάδου συνολικά.

8. Ποιοι είναι οι στόχοι της διεπαγγελματικής το επόμενο χρονικό διάστημα;

Όπως προανέφερα, πρωταρχικός στόχος είναι η συλλογική και συντονισμένη εκπροσώπηση του κλάδου σε όλα τα σημεία λήψης αποφάσεων, στην Ελλάδα και διεθνώς. Πέραν αυτού, στοχεύουμε στη δημιουργία μίας πλατφόρμας όπου θα συγκεντρώνονται όλα τα στοιχεία του κλάδου, οι μεταβολές, οι τάσεις και οι προοπτικές που καταγράφονται, τόσο στην Ελλάδα, όσο και διεθνώς. Πρόκειται για ένα εργαλείο το οποίο θα διατίθεται στα μέλη μας ως βοήθημα στη χάραξη της στρατηγικής τους. Τα στοιχεία αυτά θα αποτελούν τη βάση συζήτησης, έρευνας και χάραξης πολιτικής, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς, τους σχετικούς επιστήμονες και τους ειδικούς συνεργάτες μας. Σκοπός είναι η ελληνική πτηνοτροφία να καταφέρει να αποκτήσει συγκριτικό πλεονέκτημα, έναντι του διεθνούς ανταγωνισμού, μέσα από την υιοθέτηση καινοτόμων μεθόδων εκτροφής. Στο πλαίσιο αυτό, η Ε.Δ.Ο.Πτ. φιλοδοξεί να είναι το όχημα διάχυσης της γνώσης και της καινοτομίας στις ελληνικές πτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις και επιχειρήσεις.

9. Πώς μπορεί να βοηθήσει τον κλάδο;

Το βασικό μέλημα της Ε.Δ.Ο.Πτ. είναι η αναγνώριση και η διάδοση του «Ελληνικού κοτόπουλου» σε συγκεκριμένες αγορές, ώστε να ανοίξει το μερίδιο της αγοράς και να ωφεληθούν από αυτό όλες οι ελληνικές πτηνοτροφικές επιχειρήσεις. Πλέον, η ελληνική αγορά δεν αποτελεί τον μοναδικό στόχο των ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο κοτόπουλο. Η πρόσφατη κρίση με την πανδημία του κορονοϊού το απέδειξε και πάλι.

Είναι αναγκαίο να επιμεριστεί ο εμπορικός κίνδυνος, να υπάρχουν εναλλακτικές και να διεκδικήσουμε το μερίδιο που μας αντιστοιχεί στις διεθνείς αγορές. Άλλωστε, τα προϊόντα μας είναι ποιοτικά, ασφαλή και συμμορφώνονται με αυστηρά πρότυπα. Οι συνθήκες είναι ώριμες για την ανάπτυξη εξαγωγικής δραστηριότητας, από τις επιχειρήσεις του κλάδου.

Όλα αυτά βέβαια θα γίνουν εφόσον καταφέρουμε να πείσουμε τους καταναλωτές για την αξία του «Ελληνικού κοτόπουλου».

Η Ελλάδα είναι ένα παγκόσμιο «Brand» που παραπέμπει στο μεσογειακό τρόπο ζωής και διατροφής. Οι τουρίστες επισκέπτονται τη χώρα μας για τον ήλιο, τη θάλασσα και το ποιοτικό φαγητό. Έχοντας την πεποίθηση ότι το ελληνικό κοτόπουλο είναι από τα πλέον ποιοτικά παραγόμενα προϊόντα, παγκοσμίως, είναι σημαντικό να το συστήσουμε στους ξένους καταναλωτές και να τους πείσουμε για την ποιότητα και τη γεύση του.

10. Πώς βλέπετε το μέλλον του κλάδου στην Ελλάδα; Υπάρχουν προοπτικές και αν ναι ποιές είναι αυτές;

Το ελληνικό κοτόπουλο αποτελεί ένα προϊόν το οποίο είναι αναγνωρίσιμο από τον Έλληνα καταναλωτή, ο οποίος εμπιστεύεται τις ελληνικές πτηνοτροφικές επιχειρήσεις. Είναι ένα αγαθό το οποίο είναι συμβατό με τον σύγχρονο τρόπο ζωής και διατροφής και για αυτό κερδίζει διαρκώς την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Η ελληνική πτηνοτροφία ως κλάδος έχει ιστορία και θα έχει και μέλλον. Οι φορείς του κλάδου έχουν μεγάλη παράδοση την οποία τιμούν και μετουσιώνουν σε έργο επιδεικνύοντας σεβασμό προς τον άνθρωπο, είτε πρόκειται για τον παραγωγό, είτε για τον καταναλωτή.
Για τους λόγους αυτούς πιστεύω ότι υπάρχουν προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου στην Ελλάδα, αλλά πιστεύω περισσότερο στις ευκαιρείες που έχει ο κλάδος στις διεθνείς αγορές και τις οποίες πρέπει να διεκδικήσει.

11. Πιστεύετε ότι τα προϊόντα ελευθέρας βοσκής ή τα βιολογικά είναι το μέλλον ή αφορούν μια μικρή ομάδα καταναλωτών;

Η αγορά των προϊόντων ελευθέρας βοσκής και των βιολογικών προϊόντων αυξάνεται όσο οι καταναλωτές στρέφονται προς έναν εναλλακτικό τρόπο διατροφής που προάγει την υγεία και την ευεξία τους. Στο πλαίσιο αυτό τα κοτόπουλα ελευθέρας βοσκής και τα βιολογικά έχουν και θα συνεχίσουν να προσελκύουν μερίδα καταναλωτών.

Εκτός από τα προϊόντα ελευθέρας βοσκής και τα βιολογικά θα πρέπει να αναφέρω ότι υπάρχουν και άλλα ελληνικά προϊόντα κοτόπουλου, τα οποία διαφοροποιούνται αναλόγως του τρόπου εκτροφής και παραγωγής, παράγονται με σεβασμό στο περιβάλλον και χαρακτηρίζονται ως προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας.

Ο Έλληνας καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει ότι το σύνολο των ελληνικών πτηνοτροφικών επιχειρήσεων εφαρμόζει αυστηρά πρότυπα για την ασφάλεια των τροφίμων, επενδύοντας σε σύγχρονο εργαστηριακό εξοπλισμό και σε μονάδες παραγωγής, εφαρμόζοντας καθολικά το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.