Την πεποίθησή του ότι η ελληνική ταυτότητα και η εθνική συνείδηση δεν συνδέονται τόσο με την σχέση αίματος, όσο κυρίως με τα υψηλά ιδανικά που πρεσβεύει η Ελληνική παιδεία, εξέφρασε χθες ο Θανάσης Ζεμπίλης στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά την διάρκεια της ψήφισης του Σ/Ν του Υπουργείου Εσωτερικών για την τροποποίηση του Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας.

Επισήμανε παράλληλα ότι η συζήτηση για την ιθαγένεια βρίσκεται στο σταυροδρόμι μεταξύ κοινωνιολογικών, πολιτικών και νομικών ζητημάτων, ενώ ιστορικά στην Ευρώπη έχουν αναπτυχθεί δύο εκ διαμέτρου αντίθετες πολιτικές για την πολιτογράφηση, από την μια υπάρχει το χαλαρό μοντέλο της αφομοίωσης και από την άλλη το μοντέλο της κοινωνικής ομοιογένειας. Η στάση κάθε χώρας απέναντι στο δίκαιο της ιθαγένειας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ιστορία και την παράδοση της.

Όπως ανέφερε ο κ. Ζεμπίλης, Την δεδομένη χρονική στιγμή, τα μεγάλα μεταναστευτικά ρεύματα, που ασκούν πίεση στις εθνικές κοινωνίες, όπως και τα ζητήματα ισλαμικού φονταμενταλισμού, διεθνούς τρομοκρατίας και εθνικής ασφάλειας, μετατοπίζουν την διεθνή κοινή γνώμη σε συντηρητικότερες απόψεις ως προς την μετανάστευση και την πολιτογράφηση. Στην Ελλάδα, ομοίως, δεν μπορεί να μην αναγνωριστεί ότι ο αριθμός των μεταναστευτικών εισροών συνιστά δυσανάλογο βάρος τόσο σε επίπεδο κοινωνικής ενσωμάτωσης, όσο και σε επίπεδο ανάπτυξης και κοινωνικής προνοίας. Σε αυτήν λοιπόν την συγκυρία καλείται ο νομοθέτης με το νέο Σ/Ν να τροποποιήσει τον κώδικα ιθαγένειας και να ρυθμίσει θέματα πολιτογράφησης. Δεν πρέπει να παραγνωρίζεται όμως ότι η διατήρηση της εθνικής ομοιογένειας αποτελεί συνταγματική επιταγή και πηγάζει από πληθώρα άρθρων του Συντάγματος, με τον συντακτικό νομοθέτη με το άρθρο 1 να ορίζει ξεκάθαρα ότι οι εξουσίες ασκούνται υπέρ του Έθνους.

Άλλωστε, σύμφωνα με τον βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας, η Ελλάδα έχει μια μακρά παράδοση εθνοτικής και θρησκευτικής ομοιογένειας. Από την άλλη, υπάρχει κοινή παραδοχή ότι δεν είναι πρακτικά εφικτή η επιστροφή στην χώρα τους όλων των μεταναστών. Οπότε, μια άτεγκτη πολιτική ιθαγένειας, που θα καθιστούσε την διαδικασία της πολιτογράφησης ατελέσφορη, θα είχε ως αποτέλεσμα την γκετοποιηση των αλλοδαπών, που βρίσκονται σήμερα στη χώρα μας, με οδυνηρές συνέπειες για την κοινωνική συνοχή.

Το ζητούμενο λοιπόν, και αυτό που επιχειρεί να επιτύχει ο νομοθέτης σταθμίζοντας με σύνεση το προαναφερθέν διεθνές περιβάλλον και τις ιδιάζουσες συνθήκες που επικρατούν στην Ελλάδα, είναι η αναδιάρθρωση της οργανωτικής δομής των υπηρεσιών πολιτογράφησης, καθώς βρίσκονται σήμερα σε διαδικασία εξέτασης περίπου 50000 αιτήματα, πολλά από τα οποία εκκρεμούν από το 2011. Σύμφωνα λοιπόν με τον βουλευτή, πράγματι το Σ/Ν εκπληρώνει τον σκοπό του, αφού είναι ένα μετριοπαθές νομοθέτημα φιλελεύθερης αντίληψης και νομοτεχνικά άρτιο, με τις ρυθμίσεις του να είναι απολύτως σύμφωνες με την πολιτική ιστορία, την νομική παράδοση και τις επιταγές του Συντάγματος. Επίσης, η διαδικασία πολιτογράφησης που θα ισχύει πλέον είναι δίκαιη, αδιάβλητη, αντικειμενική, διαφανής και κυρίως ταχύρρυθμη, ενώ αντιμετωπίζει περιπτώσεις διαφθοράς και πελατειακών σχέσεων.

Συνεχίζοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Ζεμπίλης σημείωσε ότι πρέπει να εξασφαλιστεί ακόμα και για αυτούς που δεν θα εγκριθεί η αίτησή τους, ότι δεν θα οδηγηθούν στο περιθώριο, αλλά αντίθετα θα συμμετέχουν στον Ευρωπαϊκό τρόπο ζωής, σε μια ανοικτή και ελεύθερη κοινωνία, χωρίς αποκλεισμούς και εξαιρέσεις. Κλείνοντας, ήταν επίσης κατηγορηματικός ότι η προστασία της κουλτούρας της πλειοψηφίας είναι απαραίτητη για την κοινωνική συνοχή, αλλά συνέχισε λέγοντας ότι είναι εξίσου σημαντική η αρμονική συνύπαρξη των πολιτισμών και η αποδοχή της διαφορετικότητας, ώστε να μην δώσουμε χώρο και πάλι στις μισάνθρωπες θεωρίες του ρατσισμού και της ξενοφοβίας.