Η κρεμαστή ή νέα γέφυρα της Χαλκίδας όπως έχει καθιερωθεί να την αποκαλούν ενώνει την Εύβοια με την Βοιωτία εξοικονομώντας στους οδηγούς κάτι περισσότερο από 7 χιλιόμετρα για να εισέλθουν στην Χαλκίδα και επιπλέον όσοι επιθυμούν να ταξιδέψουν προς Βόρεια ή Νότια Εύβοια αποφεύγουν το επιβαρυμένο συγκοινωνιακά κέντρο της Χαλκίδας.

Η κατασκευή της νέας καλωδιωτής γέφυρας της Χαλκίδας ήταν ένα στοίχημα  με την τεχνολογία και τα φυσικά φαινόμενα. Πώς θα φτιαχνόταν για πρώτη φορά στην Ελλάδα, μια γέφυρα σχεδόν 700 μέτρων μήκους, 45 εκατοστών πάχους, κρεμασμένη από συρματόσχοινα, κάτω από έναν ήλιο που λύγιζε μέχρι και κολόνες;

Το κατάστρωμα της γέφυρας φιλοξενεί δύο μεγάλες λωρίδες κυκλοφορίας, δύο προστατευόμενα πεζοδρόμια και είναι στρωμένο με αντιολισθητική και αντιθορυβική άσφαλτο.

Η υψηλή γέφυρα της Χαλκίδας στο τελικό στάδιο της κατασκευής της. Οχτώ χρόνια δουλειάς, 6 εταιρείες και 3,25 δις δραχμές.

Η γέφυρα έχει συνολικό μήκος 694,5 μέτρα με τα 215 από αυτά να είναι στον αέρα (κρεμαστός φορέας – από τα συρματόσχοινα).Η γέφυρα πλέον ονομάζεται «Γέφυρα Γεωργίου Παπανικολάου» προς τιμή του μεγάλου Ευβοιώτη επιστήμονα – γιατρού και ερευνητή. Επίσης στην είσοδο της γέφυρας και στην βοιωτική ακτή βρίσκεται άγαλμα του Κυμαίου πατέρα του τεστ παπ.

Τεχνικές δυσκολίες
Τα 90 μέτρα ύψους των πυλώνων της γέφυρας, κάτω από το καυτό ήλιο έπιαναν τέτοιες θερμοκρασίες, που η διαστολή έκανε τους πυλώνες να γέρνουν προς τη σκιερή πλευρά.

Τα συρματόσχοινα
Οι επιστήμονες και οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές των μεγάλων τεχνικών εταιρειών που είχαν αναλάβει το έργο, έλυσαν το πρόβλημα και έτσι η γέφυρα άρχισε να ‘αγκιστρώνεται’ στα 144 συρματόσχοινα, τα οποία είναι και όλη της η ζωή. Τα συρματόσχοινα κρέμονται από τους δύο πυλώνες και δένονται πάνω στο οδόστρωμα.

Τα 144 συρματόσχοινα που κρατούν το τμήμα αυτό στη θέση του, χάρη σε εξελιγμένες τεχνικές, δεν διαπερνούν καν την πλάκα, αλλά με τη βοήθεια μεταλλικών στοιχείων την συγκρατούν στο ύψος της. Το κάθε καλώδιο αποτελείται από 7 μικρότερα συρματόσχοινα κοντά στους πυλώνες και από  22 στα μακρινά από τους πυλώνες σημεία.

Παγκόσμιο ρεκόρ
Το πάχος του καταστρώματος είναι μόλις 45 εκατοστά και είναι το πιο λεπτό στον κόσμο.

Ασφάλεια
Ειδικά στηθαία προστατεύουν τα καλώδια. Ακόμα όμως και σε μια ατυχή περίπτωση, μπορεί να γίνει αντικατάσταση μέχρι και 2 κομμένων καλωδίων χωρίς να διακοπεί ούτε καν η κυκλοφορία στη γέφυρα. Μπορούν να αλλαχτούν μέχρι και όλα τα καλώδια.

Κατασκευή
Συνολική αξία έργου: 3,25 δις δραχμές, εκ των οποίων τα 800 εκατ. στάλθηκαν στο εξωτερικό ως συνάλλαγμα, μια και εκτός από τα υλικά που αγοράστηκαν, συνεργάστηκαν για την κατασκευή και 4 ξένες εταιρείες: μια γερμανική (μελέτη), μια γαλλική (έλεγχος), μια αυστριακή (κατασκευή πυλώνων) και μια ελβετική (κατασκευή καλωδίων). Το έργο ξεκίνησε το Μάιο του 1985 και ολοκληρώθηκε 8 χρόνια μετά τον Ιούλιο του 1993. Τα αίτια της καθυστέρησης οφείλονται στην μελέτη καθώς συνεχώς έμπαιναν καινούρια στοιχεία, στο πρόβλημα με τους πυλώνες που έπαιρναν κλήση αλλά και στην αναμονή της έγκρισης από την ΤτΕ για την εισαγωγή ειδικών τεμαχίων από το εξωτερικό που χρειάστηκε 2 χρόνια.

 

Τα εγκαίνια
Τρεις μήνες πριν τις βουλευτικές εκλογές, στις 9 Ιουλίου του 1993 κάτοικοι της Χαλκίδας και οπαδοί της Νέας Δημοκρατίας συγκεντρώθηκαν στη γέφυρα της Χαλκίδας για την τελετή εγκαινίων της νέας γέφυρας. Ο τότε Πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Μητσοτάκης προσέρχεται στον χώρο της τελετής επευφημούμενος από το πλήθος, συνοδευόμενος από τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης και Υπουργό Επικρατείας Τζαννή Τζαννετάκη και τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων Αχιλλέα Καραμανλή. Ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και ο Πρωθυπουργός εκφωνούν ομιλία. Στη συνέχεια, ο Κ. Μητσοτάκης κόβει την κορδέλα των εγκαινίων και οι παρευρισκόμενοι περπατούν στη γέφυρα.

Bungee jumping
Αρκετοί είναι αυτοί που έχουν επιχειρήσει άλμα (Bunjee jumping) από την υψηλή γέφυρα της Χαλκίδας με βουτιά αδρεναλίνης 40 περίπου μέτρων.

Τεχνικά χαρακτηριστικά
Συνολικό μήκος: 694,5 μέτρα
Ωφέλιμο πλάτος: 12,6 μέτρα
Μια λωρίδα ανά κατεύθυνση πλάτους 3,75μ
Προστατευόμενοι πεζόδρομοι πλάτους 1,8μ
Αποτελείται από 2 τμήματα: τον κρεμαστό φορέα και τις γέφυρες πρόσβασης από κάθε πλευρά.
Κατασκευάστριες Εταιρείες: Τεχνική Εταιρεία Βόλου ΑΕ, Ελληνική Τεχνοδομική ΑΕ
Τύπος: καλωδιωτός
Ύψος: 35,5μ (ελεύθερη ναυσιπλοΐα)
Βάθος: 10μ
Μήκος: 395μ
Ωφέλιμο πλάτος: 12,6μ
Διατομή: 45 εκ.
Μελέτη κρεμαστού φορέα: Prof. S.Schleich, Γερμανός καθηγητής πολιτικών και δομικών έργων.
4 γέφυρες πρόσβασης από την πλευρά της Εύβοιας, μήκος 39μ η κάθε μία
4 γέφυρες πρόσβασης από την πλευρά της Βοιωτίας, μήκος 35,7μ η κάθε μία
Ακολουθείστε μας στο Google News